SJK Skåne

 

Klubbmästare: Ulf Nilsson   Tel: 073 687 57 36;  Mejl:  ulfgunnar44@gmail.com
Vice klubbmästare: Lars Foberg   Tel: 0706 – 75 77 45;  Mejl:  ugglebacken1@live.se
Möteslokal om annat ej anges: Bulltoftahangaren, Genarpsgatan 6-8, Malmö. Dit kommer du med busslinje 6.

Längre ned här på sidan finns redigerade har-varit-info för åren: 2020  2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010Information om möten 1960-2020 finns på den externa sajtsidan harvarit. Man kan även klicka nedan på respektive år. Det är en rekonstruktion av information från gamla Tåg, där eventuella tidsluckor beror på att information saknas i tidningen. 2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960.

Du som önskar att få information om SJK Skånes aktiviteter, kan prenumerera på SJK Skåne Info. Det är bara att sända ett mejl till adressen nedan och ange följande information: Förnamn, Efternamn, Bostadsort, Mejladress. (Exempel: Loke Vagnson, Tågarp, loke.vagnson@bahnhof.se). När SJK Skåne Info mejlas ut, så är din mejladress dold för alla andra. Se mejladressen för prenumeration.


 Mötesinformation 2020

Onsdagen den 9 december 2020 kl 19.00 har SJK Skåne sitt tredje digitala möte. Då kommer Birger Tiberg att presentera tankar om en eventuell återuppbyggd Falsterbobana. Mats Améen har lovat att bistå, då han har varit med och tagit fram Skånetrafikens ”Tågstrategi 2037”.

Birger Tiberg kommer att sitta hemma i Graubünden i Schweiz och Mats Améen i Lund. Gustaf Gustafsson kommer att i sitta i Lund och övervaka tekniken. Birger besökte oss 2018-05-21 och Mats har besökt oss flera gånger, senast 2018-10-18. Se: Har varit 2018

Vi öppnar upp i god tid före mötet, dock senast kl 18.30. De som vill vara med på mötet måste ha en programlänk. Den får man i nyhetsbrevet SJK Skåne Info. Se ovan hur man blir abonnent på Nyhetsbrevet. 

Birger Tiberg är civilingenjör med järnvägsintresse sedan barnsben och uppvuxen i Sverige, men flyttade 1980 till Schweiz, där han nu är bosatt. Efter sin pensionering har han engagerat sig aktivt i svensk järnvägspolitik, bl.a. med flera konkreta förslag till hur trafiken kan återupptas på ett urval nedlagda järnvägar. Birger har en egen sajt: www.jarnvag.ch. Hans förslag på en återuppbyggd Malmö-Falsterbobana finns på hans sajtsida: www.jarnvag.ch/falsterbobanan.pdf. Här hänvisar han också till Skånetrafikens Trafikstrategi 2037

Mats Améen är nu senior trafikkonsult hos Trivector i Lund, men har tidigare varit chefsstrateg på Skånetrafiken. 


 Mötesinformation 2021

Torsdagen den 21 januari 2021 kl 19.00. Digitalt möte. Tom Persson kommer och visar Bilder från förr. En nostalgiafton.

Vi öppnar upp i god tid före mötet, dock senast kl 18.30.

De som vill vara med på mötet måste ha en programlänk. Den får man i nyhetsbrevet SJK Skåne Info. Se ovan hur man blir abonnent på Nyhetsbrevet. Vi använder Zoom.


Torsdagen den 4 februari 2021 kl 19.00. Digitalt möte. Jochum Ressel. Information om mötestema kommer senare.

Vi öppnar upp i god tid före mötet, dock senast kl 18.30.

De som vill vara med på mötet måste ha en programlänk. Den får man i nyhetsbrevet SJK Skåne Info. Se ovan hur man blir abonnent på Nyhetsbrevet. Vi använder Zoom.


Kommande digitala möten 2021Andra teman på planeringsstadiet är förutsättningarna för godstransporter på järnväg, förarstöd för “grön” körning och Danlink 20 år efter nedläggningen.


 Klubbmästarnas tankar om program för den närmaste framtiden

Det är när det ser som mörkast ut man skall blicka mot ljusare tider. Det har klubbmästarna i SJK Skåne gjort. Här nedan är deras tankar (2020-04-03 med tillägg 2020-05-29) om den närmaste framtiden, formulerade av vice klubbmästare Lars Foberg. Ett av programmen är redan förverkligat, två andra kommer att bli det inom kort.

• Björn Pettersson, Region Skåne, kommer och beskriver regionens uppfattning om vad som krävs av infrastrukturförbättringar för godstransporterna och då bl a en ny central godsbangård.

• Jochum Ressel har lovat att komma och ge sin syn på hur järnvägen skall kunna konkurrera om godstransporterna.

• Den nya underhållsverkstaden i Hässleholm har vi en förhoppning om att kunna besöka, kanske redan i höst.

• Vi har tankar på att försöka locka hit Banedanmarks projektdirektör för upprustningen av sträckan Ringsted – Rødby.

• Järnvägen genom Lund är ett allt mer aktuellt tema. Hur kom järnvägarna en gång till Lund och varför hamnade stationerna som dom gjorde. Var skall Lunds stationer ligga i framtiden och hur skall de utformas.

• Lars Hansson, nationalekonom från Lund, har lovat komma till oss. Lars har arbetat med beräkning av samhällsekonomiska kostnader för transporter och infrastruktur. Hur skall man tänka kring och räkna på HH-banorna är frågan till Lars H.

• Det är några år sedan Lars Olof Karlsson, LOK, var hos oss. Känns som det är dags igen.

• Vi har inte gett upp hoppet om att Lars Yngström, VD för Tågab, en kväll skall kunna komma till oss.

Lennart Carlsson visade sina bilder på Tåg i Östeuropa. (Mötet var den 18 november 2020)

En kommande Falsterbobana. Ett “seminarium” kring denna med dess historia och möjliga framtida spårbundna trafiklösningar (som Region Skåne hävdar att det krävs på sikt) är en ny tanke. (Mötet blir den 9 december 2020)

Tom Persson kommer och visar fler bilder från förr, så att vårt nostalgibehov blir tillgodosett. (Mötet blir den 21 januari 2021)

 Förtroendevalda från starten 1960 fram till idag
Klubbmästare
1960-1967: Yngve Holmgren
1968-1973: Göran Thomasson
1974-1977: Börje Tengbom
1978-2009: Tom Persson
2010-2011: Bengt Widell
2012-         : Ulf Nilsson
Vice klubbmästare
1970-1972: Lars-Erik Göl
1974-1977: Tom Persson
1978-1989: Bengt Widell
1990-1996: Göran Nilsson
1999-2009: PG Andersson
2010-2011: Ulf Nilsson
2012-         : Lars Foberg
Reseansvarig (finns inte längre)
Tom Persson
Jan-Anders Wihrén
Bengt Widell
Lars-Erik Göl
Göran Thomasson
Lars Holm (DDR)
Göran Lavesson
Lokalföreståndare
1977-2004: Börje Tengbom

 

 

 

 

 


 Möten som har varit 2020

Onsdagen den 18 november 2020 kl 19.00 hade SJK Skåne ett digitalt möte, där Lennart Carlsson visade bilder på temat ”Tåg i Östeuropa”. Lennart visade i en PowerPoint-presentation bilder, kartor och text samt berättade om “Tjeckien, sydvästra Ukraina (tjeckoslovakiskt under mellankrigstiden, dessförinnan ungerskt), södra Rumänien, norra Bulgarien, samt en och annan spårvagn”.


Lördagen den 17 oktober 2020 gjorde SJK Skåne tillsammans med Föreningen Industrihistoria i Skåne en stadsvandring i Malmö utmed gamla Ystadbanans sträckning från Malmö Västra till Södervärn. Guider var Christian Kindblad och km Ulf Nilsson. Vi startade kl 10.30 vid Malmö V och slutade vid Södervärn först kl 14.30.

På stadsvandringen utlovades att vi skulle lägga ut kartor och bilder för den aktuella järnvägen (Malmö V-Södervärn). Dessa finns nu på sidan Stadsvandring 2020-1017. http://industrihistoriaiskane.se/aktiviteter/tidigare/lordag-17e-oktober-kl-10-30-stadsvandring-i-malmo-utmed-gamla-ystadbanans-strackning/.


Torsdagen den 1 oktober 2020 kl 19.00 hade SJK Skåne ett digitalt möte tillsammans med Föreningen Industrihistoria i Skåne, där Christian Kindblad i ord och bild gav en “En tillbakablick på Falsterbobanan“. Christian är mycket kunnig på både Malmös och Näsets historia. Med Falsterbobanan avsåg vi f ö hela banan från Malmö V till Falsterbo.


Torsdagen den 20 februari 2020 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ossian K Olsson, Trafikverket (och välkänd från SJK:s Postvagnen) kom och berättade om aktuella projekt. Han berättade bl a om två nyligen genomförda projekt och ett just startat projekt: De två nya mötesspåren längs banan Malmö – Ystad och det stora spårbytet Teckomatorp – Ramlösa.


Torsdagen den 16 januari 2020 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Därefter redogjorde km Lars Foberg för haverikommissionens rapport om tågolyckan på Storebælt den 2 januari 2019. Ladda ner haverikommissionens rapport. Tom Persson visade resten av kvällen Bilder från förr.


 Möten som har varit 2019

Torsdagen den 19 december 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Struktons regionchef Pernilla Merkenius för område syd, som ansvarar för Struktons arbeten med bland annat underhåll av Södra stambanan och banan Malmö-Simrishamn informerade om Struktons arbeten i området.


Torsdagen den 21 november 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren blev sjuk, varför det improviserade mötestemat i stället blev Batteritåg, med bidrag från de båda klubbmästarna. Det visades även en video med Lasse Toylsbjerg-Petersen från Bombardier, där han föreläste om batteritåg på ett möte i den danska ingenjörsföreningen IDA.


Torsdagen den 17 oktober 2019 kl 19.00 hade vi ett möte på Regionmuseet i Kristianstad, där vi lyssnade till Yngve Holmgren, SJK Skånes “grundare”.


Torsdagen den 19 september 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jochum Ressel berättade om sin tid som ansvarig för tågfärjeverksamheten på SJ.


Torsdagen den 22 augusti 2019 kl 14.30 gjorde vi ett studiebesök hos NetRail nya godsvagnsverkstad i Malmö, där ägaren Jochum Ressel var guide. Efter studiebesöket tog vi oss till den Bulltoftahangaren, där mötets fortsättning började kl 19.00. Doktoranden Carl-William Palmqvist berättade om sitt “Rättidighetsprojekt(Tågpunktlighet. Tågpunktlighet: Sverige kan lära sig av Japan.)


Torsdagen den 23 maj 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Professor emeritus Bo Lennart Nelldal berättade om järnvägens utveckling i Sverige och på KTH. Nelldal är med i järnvägsgruppen på KTH.


Torsdagen den 25 april 2019 kl 18.15 hade vi ett möte på Pauliskolan. Författarna till den nyutkomna boken om verksamheten Waggonfabriken i Arlöv, Bengt-Åke Rudström och Torgny Wallin berättade om när Ludwig Rössel för ca 130 år sedan flyttade sin mekaniska verkstad från Malmö till Arlöv. Dess fortsättning som ASJ, Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna och till sist biltillverkning för Saab. Bitr rektor Christer Månsson kommer inledningsvis berätta lite om skolans historia och dess verksamhet i dag.


Torsdagen den 21 mars 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren blev sjuk, varför det improviserade mötestemat i stället blev “Ostalgi” eller jakten på ånglok mm i forna DDR. Med kort varsel lyckades Christer Torgersson, Bengt Widell, Frank Stenvall, Alf Arvidsson och Eber Ohlsson ta fram bilder och visa dem på temat “Ostalgi”.


Torsdagen den 21 februari 2019 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jan Gullbrandsson, som var den siste verkstadschefen på “gamla” SJ:s tid, berättade om verksamheten.


Torsdagen den 17 januari 2019 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Klubbmästarna visade drönarbilder på fyrspårsarbetet på Södra Stambanan mellan Malmö och Lund. De belyste även problemet med godssäkring, detta med anledning av järnvägsolyckan på Stora Bält i januari 2019.


Torsdagen den 10 januari 2019 kl 16.00 gjorde vi tillsammans med Föreningen Industrihistoria i Skåne ett studiebesök på Euromaints verkstad i Malmö. Vår värd var verkstadschef Peter Zachrison.


 Möten som har varit 2018

Torsdagen den 13 december 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Mikael Thorsén berättade om Nattågstrafikens utveckling och framtidsutsikter i Europa. Ett ämne han nyligen gjort ett examensarbete om vid LTH.


Torsdagen 15 november 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ivar Karlsson, med en mycket lång erfarenhet från SJ och dåvarande SJ Resebyrå och driver nu Centralens resebyrå i Kalmar, berättade om Järnvägens biljettsystem och försäljning; en tillbakablick, en bild över dagen situation och tankar inför framtiden.


Torsdagen den 18 oktober 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Vi fick besök av Göran Svärd, talesman för Stambanan.com, som berättade om Två nya spår från Lund till Hässleholm. Två olika alternativ; för- och nackdelar med respektive. Stambanans roll med ett halvfärdigt höghastighetsnät och vad som krävs för att svara mot rollen. Därefter berättade Mats Améen, trafikkonsult på Trivector och tidigare mångårig chefsstrateg på Skånetrafiken, om skånsk tågtrafikutveckling.


Torsdagen den 20 september 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Civilingenjör (LTH) Gösta Ericson, Partner och Senior Consultant på iC scandinavia berättade om det förslag österrikiska ic-Group och Sweco har gjort om en Järnvägstunnel under Lund.


Torsdagen den 30 augusti 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jens Möller, ställföreträdande regiondirektör i Syd för Trafikverket. berättade om Fyrspårsutbyggnaden Arlöv – Flackarp – Högevall. Jens hade varit hos oss tidigare och är en välkänd profil inom järnvägshobbyn (och är dessutom disputerad geograf). Förutom Jens kom Trafikverket också att vara representerad av Ingela Olofsson Renström.


Måndagen den 21 maj 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Civilingenjör Birger Tiberg, från Sverige, men sedan flera år bosatt i Landquart, en station 15 km norr om Chur, berättade om järnvägen i Schweiz och speciellt om Rhätische Bahn.


Torsdagen den 19 april 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lasse Toylsbjerg-Petersen från Bombardier berättade om Gårdagens, dagens och morgondagens lok- och fordonsteknik. Är batteridrift på väg tillbaka? Lasse berörde även de två stora upphandlingarna som förestår i Danmark.


Torsdagen den 15 mars 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Sven-Erik Andersson med en mycket lång erfarenhet inom speditionsbranschen berättade om Godstransporter på järnväg. Utveckling, aktörer, marknad och konkurrens blev belyst.


Torsdagen den 15 februari 2018 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren blev sjuk, varför vi med mycket kort varsel (några timmar) fick ändra programmet till följande: Patrik Sterky, konsult på Kreera Samhällsbyggnad Malmö, kom och berättade om projektet Europaspåret – en fast förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn. Förutom att Patrik kunde ställa upp med bara någon timmes varsel fick vi åhörare en mycket professionell presentation av projektet, där vi fick en god inblick men även förståelse för projektet.


Torsdagen den 18 januari 2018 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Till sist blev det visning av medlemmarnas egna bilder.


 Möten som har varit 2017

Torsdagen den 14 december 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Magnus Backman, Trafikverket informerade om den helt färska utredningen om kapacitetsbehovet på det sydsvenska järnvägsnätet. Utredningen är en del av underlaget till Sverigeförhandlingen.


Torsdagen den 16 november 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kvällens tema var Japans järnvägar. Göran Baeckström, flitig och initierad debattör i SJK:s Postvagnen, och nyss hemkommen från Japan berättade om järnvägarna i Japan och vad som sker där.


Torsdagen den 19 oktober 2017 kl 17.45 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ulf Nyström, Sveriges ledande järnvägsjournalist och flitig skribent i tidningen Tåg, berättade om att skriva om järnväg i svensk press.


Torsdagen den 21 september 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Den annonserade föredragshållaren fick lämna återbud av personliga skäl, varför vi med mycket kort varsel fick ändra mötet till följande: Anders Lundberg, konsult på SWECO, berättade om “.Den felande länken på Västkustbanans dubbelspårsutbyggnad“, om tunneln Maria-Knutpunkten i Helsingborg.


Torsdagen den 24 augusti 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Om Frankrike. Nya LGV-linjer, regionerna tar över en stor del av persontrafiken, TGV försvinner???, kommer godstrafiken i Frankrike att överleva? Vilka tåg kommer att rulla på de franska spåren? Sist på mötet fick vi se aktuella bilder på brobygget i Kertjsundet (sundet mellan Azovska sjön och Svarta havet).


Fredagen den 16 juni 2017 i vid 10-tiden gjorde vi ett studiebesök i Hästveda, där vi fick studera det stora spårbytet på SSB:s uppspår mellan Mosselund och Vislanda. 


Torsdagen den 1 juni 2017 kl 12.52 gjorde vi ett studiebesök i Trelleborgs Hamn. Vi samlades i ankomsthallen på Trelleborg C och fick därefter i buss se hamnen. Utvecklingschef Torgny Nilsson berättade om godsflöden i dag och i framtiden och då speciellt om järnvägsfärjornas eventuella fortlevnad.


Fredagen den 21 april 2017 kl 14.00 gjorde vi ett besök på Trafikverksskolan i Ängelholm. Svante Zetterström visade oss skolan och informerade oss om lokförarutbildningen och om simulatorns roll idag och framöver. Men även mer generellt av de järnvägsrelaterade utbildningarna och faciliteterna för dessa.


Torsdagen den 16 mars 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Tom Persson visade bilder på temat “Järnvägen i Skåne ur en lokförares syn“.


Torsdagen den 16 februari 2017 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kvällens program började med ett videobidrag av Folke Askman och Tom Persson från deras besök 1993-94 av Oberweißbacher Bergbahn i Thüringen. Sedan visades medlemmarnas egna bilder.


Torsdagen den 19 januari 2017 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Medlemmarna visade egna bilder.


 Möten som har varit 2016

Torsdagen den 8 december 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Tankar kring en Skånsk tågstrategi framemot 2050. Anders Jönsson, Region Skåne, berättade och reflekterade.


Torsdagen den 17 november 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kvällens tema är bergbanor (funiculars). Bergbanor finns i många skepnader och med skiftande teknik. Den annonserade föredragshållaren fick lämna återbud pga sjukdom, varför i stället några medlemmar sammanställde egna bilder från olika bergbanor i världen.


Torsdagen den 20 oktober 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Ingemar Lundin berättade om sin tid som vd på Jönköpings Länstrafik. Ingemar hade nyligen (tillsammans med Sten-Åke Bergholm) skrivit boken “Krösatåget – den småländska tågrevolutionen. Del 1“. Ingemar Lundin och Jönköpings Länstrafik kom, olikt många andra länstrafikbolag, att satsa på järnvägstrafik. Något som många är tacksamma för.


Torsdagen den 15 september 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. YouTube är ett modernt medium, där man även kan finna många intressanta järnvägsvideor. Vi tillägnade möteskvällen till visningen av många YouTube-klipp. Medlemmarna hade möjlighet att ta med egna favoritklipp.


Fredagen den 26 augusti 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Daan van Berlekom berättade på kvällens tema: “Vad sker på järnvägsfronten i Frankrike?“.


Torsdagen den 19 maj 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jan Källqvist, Trafikverkets projektledare besökte oss och berättade om projektet ‘Upprustningen av Marieholmsbanan Eslöv-Teckomatorp‘. En mängd frågor besvarades, som exempelvis förstärkning av banunderbyggnad, spårbyte, anpassning av kontaktledning och kraftförsörjning, signalanpassning, perronger och planskildheter etc. Men även vilken teknik som tillämpades vad gäller brobyggnad och spårbyte. Hur såg budgeten ut för projektet i sin helhet och för dess huvuddelar. I vilka entreprenader var projektet uppdelat.


Torsdagen den 21 april 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Produktionschef Mats Fredriksson presenterade järnvägsentreprenören VR Track AB och deras uppdrag om att underhålla Södra Stambanan. En 30 mil lång dubbelspårig järnväg mellan Nässjö och Arlöv, inklusive sträckan Älmhult – Olofström, utgörande en total spåranläggning om 71 mil. Uppdraget löpte från den 1 oktober 2014 och omfattade underhåll av bana, el och signal; reparationer och avhjälpande underhåll samt vintertjänster. Kontraktet löpte på fem år med möjlighet till två års förlängning och hade ett värde om ca 650 miljoner kr.


Torsdagen den 17 mars 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. På SJK Skånes tredje möte om tågfärjor visade och berättade Alf Arvidsson om Tågfärjetrafiken i Öresund. Därefter berättade SJK:s vice ordföranden Johan Östlund om SJK och framtiden.


Torsdagen den 18 februari 2016 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Mötet blev en film- och bildafton på temat Nordlandsbanen – 50 år. Filmavsnittet Mo i Rana – Polarsirkelen visades. De medlemmar som hade egna bilder från Nordlandsbanen kunde visa dessa.


Torsdagen den 21 januari 2016 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Medlemmarna visade egna bilder.


 Möten som har varit 2015

Torsdagen den 10 december 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Benny Mølgaard Nielsen, pensionerad medarbetare från danska Trafikstyrelsen, kom og fortalte om udviklingen i ‘Jernbanedanmark‘. Benny har varit en uppskattad och regelbunden gäst hos oss och besökte oss senast i november 2013 och november 2010.


Torsdagen den 19 november 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Att resa med tågfärja. Tom Persson tog oss med på resan. Detta var det andra mötet om tågfärjedrift.


Torsdagen den 15 oktober 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Per Corshammar (tidigare Banverket och Ramböll AB) var inbjuden. Våra frågor var om han, mot bakgrund av den pågående Sverigeförhandlingen (Om att Sverige så snabbt som möjligt ska få sin första höghastighetsjärnväg, där tågen ska kunna köra i 320 km/h. Tågen ska gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och till Malmö på två och en halv.) ville visa vad som ev kommer eller borde komma ut av denna: Banor, bansträckningar, koppling till befintligt nät. Utbyggnadstakt och ordning. Teknikval; spår, fordon, banunderbyggnad, kraftförsörjning, signalsystem etc. Byggnadsteknik. Erfarenheter från Europa resp Asien. Kostnadsutveckling. Maglev ett alternativ?


Torsdagen den 17 september 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Kulturgeografen och f d turistdirektören Nils Ragnar Jeansson berättade om och visade bilder på trafikförhållandena på Madagaskar. Madagaskar och dess järnvägar.


Torsdagen den 27 augusti 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna hade tagit med egna bilder på temat Semesterbilder, speciellt bilder på temat järnvägens brobyggnadskonst.


Torsdagen den 21 maj 2015 kl 16.30 besökte vi Trafikverkets utställning i Förslöv om Projekt Hallandsås. Jan Hartlén delade med sig av sina erfarenheter som konsult inom geoteknik, grundläggning, bergteknik och grundvattenfrågor, samt med stor erfarenhet av stora projekt som Öresundsbron, Citytunneln och Hallandsåstunneln. Vi gjorde en kort tur in i tunneln.


Torsdagen den 16 april 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Bengt Widell gav en exposé över tågfärjedrift runt hela vårt klot, Järnväg över haven. Detta var det första av flera möten om tågfärjedrift, som SJK Skåne genomförde.


Onsdagen den 15 april 2015 kl 14.30 gjorde vi ett studiebesök hos Bombardier, där vi fick lära oss mer om Bombardiers verksamhet i Hässleholm och om ERTMS/ETCS. På eftermiddag tog vi stadsbussen ut till Hässleholms Modelljärnvägsförening och deras då nyligen invigda storslagna anläggning på Garnisonen i Hässleholm.


Torsdagen den 26 mars 2015 kl 19.00 hade vi på Tekniska museet i Malmö ett gemensamt möte med Föreningen Industrihistoria i Skåne. Professor emeritus Ragnar Hellborgs höll ett föredrag De skånska järnvägarna och sockerbruken“. Om bettransporternas och sockerbrukens betydelse för framväxten av det skånska järnvägsnätet och av en skånsk järnvägsindustri.


Torsdagen den 19 mars 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Olle Ek berättade om sin resa till Alaska.


Torsdagen den 19 februari 2015 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Bildafton. Medlemmarna visade egna bilder.


Torsdagen den 15 januari 2015 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Fuktionärsval.


 Möten som har varit 2014

Torsdagen den 11 december 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Mats Améen, Skånetrafiken och Trivector berättade om Nya linjer, kapacitet för fördubbling, kostnadstäckning, biljettsystem, tillförlitlighet och förtroende, m fl.


Torsdagen den 20 november 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jan Erik Gudojc, Trafikverket: ‘Från Porjus till pantograf‘; Tekniken för att få elkraft till loket i går och dag.


Torsdagen den 16 oktober 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade sina bilder från sommarens resor.


Torsdagen den 18 september 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lennart Serder: Höghastighetsbanor genom Skåne; Vad säger de många utredningarna och vad är en trolig utveckling?


Torsdagen den 28 augusti 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Södra stambanan 150 år. Vi såg på delen inom Skåne med sidolinjer. Medlemmarna kunde bidraga med historiska eller nutida bilder/filmer.


Torsdagen den 15 maj 2014 kl 18.00. Rundvandring i Pildammsparken i Malmö för att studera Baltiska Utställningen från 1914. Vi startade vid station Triangeln och slutade rundvandringen på gamla MMT (Malmö Mekaniska Tricotfabrik).


Torsdagen den 24 april 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Temat var Baltiska utställningen i Malmö 1914, presenterad i bilder, kartor, ritningar mm. Medlemmarna kunde bidraga med allt som på något sätt belyste Utställningen, vare sig det berörde järnväg, spårväg, utställda lok och vagnar, transporter till och inom utställningen, resandetrafik till Baltiskan på SJ och EJ etc. 


Torsdagen den 20 mars 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Stephan Bösch från Trivector i Lund gav sin bild på hur en schweizare ser på sitt hemlands järnvägar


Torsdagen den 20 februari 2014 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Björn Åstedt och Björn Schelin från Trafikverket berättade om Spår och bana. Hur man bygger, vilka krav som ställs idag och hur det blir i framtiden. 


Torsdagen den 16 januari 2014 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval och en bildtävling. Därefter guidade Tom Persson oss med sina bilder från 1960- och 1970-talet: En tur på spåren i södra Sverige


 Möten som har varit 2013

Torsdagen den 12 december 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Jens Möller, Trafikverket, redovisar vad Trafikverkets investeringsplan 2014-2025 innebär för södra Sverige.


Torsdagen den 21 november 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Benny Mølgaard Nielsen från danska Trafikstyrelsen fortalte om udviklingen i “Jernbanedanmark“. Benny har varit en uppskattad gäst hos oss och besökte oss senast i november 2010. Han berörde Beslutet om Femernförbindelsen, Storstrømsbroen som stängdes av och nödreparerades, beslutet att bygga en ny Storstrømsbro, beslutet att uppgradera och elektrifiera stäckan Köge – Naestved, Beslutet att elektrifiera först Kolding – Esbjerg och sen alla Återstående huvudlinjer i Danmark. Den ständigt pågående IC4-affären, den begynnande diskussionen om en ny generation elektriska IC-tåg, DSB:s intåg i och något snöpliga uttåg från Sverige. De inre konvultionerna i DSB, idéerna kring alternativa sätt för att öka kapaciteten alternativt avlasta sträckan förbi Kastrup (bl a en ny godstågstunnel från Peberholm). Listan kan göras mycket lång.


Torsdagen den 17 oktober 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Järnväg – spårväg. Likheter och skillnader. Stig Hammarson, Trivector, klargjorde de tekniska begreppen. “Vad skiljer järnväg och spårväg åt – allt utom spårvidden“.


Torsdagen den 19 september 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Under vattnet till Köpenhamn. Klas Nydahl, Malmö stad, berättade om planerna på en Metro-förbindelse Malmö-Köpenhamn.


Torsdagen den 29 augusti 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Sven Stridsberg, flyghistoriker, berättade om Bulltofta och hangaren som är vår mötesplats. Vi gjorde en mindre rundvandring. Det redogjordes för järnvägar och lokaltrafik som fanns i hangarens närhet. Malmö-Genarps järnväg gick alldeles i kanten av hangaren. I närheten fanns också Malmö-Simrishamns järnväg med lokstall och verkstäder. SJ:s huvudverkstad för lok och personvagnar fanns lite längre bort i området. Spårvagnslinje 6 och busslinje trafikerade en gång området.


Onsdagen den 15 maj 2013 kl 15.00 gjorde vi ett studiebesök hos Vossloh i Ystad. De tillverkar avancerade spårprodukter för järnvägar i hela Europa. Värd är Anders Ahlquist.


Torsdagen den 18 april 2013 kl 18.00 gjorde vi ett studiebesök hos Netrail AB i Påarp. Jochum Ressel berättade om företaget.


Tisdagen den 26 mars 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Pågatåg i 30 år, Philip Moding chef för SSK (Sydvästra Skånes kommunalförbund) när Pågatågen infördes berättade. Kom gjorde även trafikingenjör Lennart Serder (SSK). Lennart var primus motor med att få Pågatågen till vår region. Arkitekt Mats Lind (SSK), som färgsatte Pågatågen och utformade dess inredning kunde dessvärre inte komma, men man kan ladda ner och läsa Mats då nyskrivna text:Hur Pågatågen blev lila och varför sätena kläddes med tyg‘. Det går också att ladda ner Philip Modings föredrag:Pågatågens födelse‘.


Torsdagen den 21 februari 2013 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lennart Carlsson berättade och visade bilder om järnvägar på Balkan.


Torsdagen den 17 januari 2013 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Frågetävling. Bilder från Malmö.


 Möten som har varit 2012

Torsdagen den 13 december 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Småbanor och industrispår i Halland. Janis Priedits berättade i ord och bild om vad som funnits och vad som fanns kvar.


Torsdagen den 15 november 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lars Olov Karlsson med akronymen LOK besökte Bulgarien våren 2011 för att där tillsammans med brittiska järnvägsentusiaster åka och fotografera smalspårsbanor. Om denna resa berättade och visade LOK bilder.


Torsdagen den 18 oktober 2012 ca kl 17.20 besökte vi järnvägsmuseet i Ängelholm. Anders Lindberg förevisade och berättade om gångna tiders telegraf och telefonsystem vid järnvägen, samlingar som skulle flyttas till Gävle så småningom.


Torsdagen den 20 september 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. S 250, den svenska modellen för ett höghastighetsnät är den modellen i kombination med Gröna Tåget ett bättre alternativ än konventionella tåg och banor med sth 320? Per Sillén gästade oss berättade om den dåvarande planeringen av banor för högre hastighet inom Banverket som Per var ansvarig för.


Torsdagen den 16 augusti 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Det var fritt fram för mötesdeltagarna att berätta i ord och bild om sommarens järnvägsupplevelser. Även minnen från tidigare år var välkomna.


Torsdagen den 24 maj 2012 kl 15.10 gjorde vi ett studiebesök hos SRS Sjölanders AB i Osby. SRS Sjölanders AB är den världsledande tillverkaren av multiflexibla väg-järnvägs-fordon, med mer än 30 års erfarenhet av utveckling, konstruktion och tillverkning av dessa fordon.


Torsdagen den 19 april 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Videoafton. Medlemmarna kunde ta med egenproducerat eller videoklipp från nätet eller annat som kunde vara intressant och spännande.


Torsdagen den 15 mars 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Det visades svenska och utländska filmer ur Folke Askmans produktion.


Torsdagen den 16 februari 2012 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade sina Järnvägsbilder.


Torsdagen den 19 januari 2012 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Därefter fortsatte vi med del 2 av “Arnes bilder“.


 Möten som har varit 2011

Torsdagen den 15 december 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Bredvid spåret. Eber Ohlsson visade egna bilder på det som finns bredvid spåret, exempelvis vattentorn.


Torsdagen den 17 november 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Tom Persson visade bilder som han inte visade på 1970-talet. Dessutom såldes gamla unika järnvägsvideor från Europa och USA.


Torsdagen den 20 oktober 2011 kl 18.30 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Leif Elgh visade Sydsvenska järnvägsbilder från 1970- och 1980-talen.


Torsdagen den 15 september 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Alf Arvidsson visade Tysklandsbilder från 1970- till 2000-talet.


Torsdagen den 25 augusti 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade Sommarens filmer och bilder.


Torsdagen den 19 maj 2011 kl 18.00 startade vi från Bulltoftahangaren med en museal buss. Studiebesök hos Mantena i Helsingborg, där de nya Pågatågen underhålles.


Torsdagen den 14 april 2011 kl. 19.00 hade vi ett möte tillsammans med Svenska Spårvägssällskapet i Bulltoftahangaren, där vi försökte fastställa var gränserna går mellan järnväg och spårväg.


Torsdagen den 17 mars 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Lunds västra stationsbyggnad. Jonas Andreasson inbjöd oss till ett möte i Lund där han visade aktuella och historiska bilder och kartor som berör järnvägarna kring Lund.


Torsdagen den 17 februari 2011 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Lennart Carlsson visade bilder och berättade under rubriken “Med motorvagn i balkanska gränstrakter“. Det gränsöverskridande innehållet var exempelvis en fd östtysk rälsbuss i Rumänien, licensbyggd Uerdingen-rälsbuss i Serbien, tjeckiskbyggd MV-rälsbuss och en fd svensk Y1. En och annan spårvagn skymtade också förbi.


Torsdagen den 20 januari 2011 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Snöröjning på järnväg – nostalgi och nutid. Vi fick besök av en representant från Trafikverket som berättade om hur man numera jobbar med dessa problem. För nostalgin svarade intressanta bilder från förr med bl.a. snöslunga och plogtåg. Ett intressant möte om våra vintrar, som ibland har varit mycket hårda!


 Möten som har varit 2010

Fredagen den 3 december 2010 kl 18.00 höll vi ett Jubileumsmöte i Bulltoftahangaren samt en bussrundtur. Vi firade vårt 50-årsjubileum fredagen den 3 december 2010 – dagen före den “rätta” – med en gemensam måltid efter en nostalgisk rundtur till våra gamla mötesplatser. Våra tidigare klubbmästare inbjöds till firandet. Bussrundturen gick från Bulltoftahangaren till Tekniska Museet, där vår avdelning grundades, därefter närmade vi oss Malmö Västra – mötesplats fram till i början av 70-talet. Vi fortsatte sen till kvarteret S:t Gertrud, där vi träffades fram till mitten av 90-talet, för att sedan återkomma till Bulltoftahangaren, där vi firade kvällen med en julmåltid och bild- och filmvisning och angenäm samvaro.


Söndagen den 28 november 2010 kl 11-17 deltog avdelningen i Hjulmarknaden TrafikHobby ’10, som hölls på Teknikens och Sjöfartens Hus i Malmö. Det blev den 23:e och sista TrafikHobby-mässan, där den första hölls 1988 i Lund. 


Torsdagen den 18 november 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Benny Mølgaard Nielsen från danska Trafikstyrelsen berättade om infrastrukturutveckling vid de danska järnvägarna, t.ex. ett tredje och fjärde spår till Ringsted, dubbelspår till Rødby och dubbelspår i Sønderjylland.


Torsdagen den 21 oktober 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Gunnar Sandin berättade om sin nya bok om normalspåriga HRRJ, Helsingborg-Råå-Ramlösa Järnväg. “Brunnsgäster och purple ore. Helsingborg-Råå-Ramlösa järnväg som normalspårig elbana 1906-1924”. Kvällens andra föredrag höll vår medlem Janis Priedits då han berättade och visade bilder på temat: Riga-Valga tur och retur. En resa med motorvagn sommaren 2010 från Riga i Lettland till Valga i Estland.


Torsdagen den 16 september 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Vice klubbmästaren PG Andersson berättade och visade bilder på temat: Järnvägsfotografens utmaningar.


Torsdagen den 26 augusti 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Medlemmarna visade sina Sommarbilder.


Torsdagen den 20 maj 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren, men även  Malmöbusstur utmed den planerade tåglinjen Malmöringen. Guide var projektledaren Klas Nydahl, chef för Malmö gatukontors Trafikavdelning. Därefter återvände vi till Bulltoftahangaren, där Klas Nydahl berättade mer om projektet.


Torsdagen den 15 april 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Rolf Sundqvist från Öresundsbrokonsortiet berättade om Öresundsbron, järnvägsinfrastruktur och framtid.


Torsdagen den 18 mars 2010 kl 19.00 hade vi ett möte på Högskolan i Malmö. Vi är inbjudna till en traditionell mediamöteskväll på Högskolan i Malmö.


Torsdagen den 18 februari 2010 kl 19.00 hade vi ett möte i Bulltoftahangaren. Uppgift saknas om vad som avhandlades på mötet.


Torsdagen den 21 januari 2010 kl 19.00 hade vi årsmöte i Bulltoftahangaren. Funktionärsval. Därefter berättade Benny Mølgaard Nielsen och Anders Jönsson från danska Trafikstyrelsen om kontraktet med DSBFirst utifrån trafik, fordon, ekonomi m.m. Föredraget innehöll också något om erfarenheterna från det första året och vad som väntade framöver.



Information om möten för åren 2009 till 1960 finns på en externa sajtsida: Har varit. Man kan även klicka nedan på respektive år. Det är en rekonstruktion av den information som har stått i gamla Tåg, där eventuella tidsluckor beror på att information saknas i tidningen.
2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960


eber